Елбасымыз айтқандай, Мәңгілік елге айналу үшін тарихымызды түзеу керек, келешек ұрпақтың бойында патриоттық сезімді ұялатып, елімізді, жерімізді сүюді тарихымыз арқылы көрсетуіміз керек.
Светлана СМАҒҰЛОВА, Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институты директорының орынбасары, тарих ғылымдарының докторы
– Өткен жылы Отан тарихын қайта зерделеу мәселесіне орай біршама іс-шаралар қолға алынып, таяу және алыс шетелдегі мұрағат және кітапхана қорларынан тарихымызға қатысты бұрындары белгісіз болған деректік материалдар мен қолжазбалар алынып келген еді. Сонымен қатар «Қазақстан тарихы» веб-порталы ашылып, құнды материалдар электронды түрде насихаттала бастады. Институт тарихшылары да осы іс-шараларға белсене қатысып, өз үлестерін қосып келеді. Осы жетістіктеріңізді қалай бағалар едіңіздер?
– Былтырдан бері Отан тарихы саласы үшін қолға алынып жатқан іс-шаралар өте көп. Соның бірі – жоғары оқу және орта мектептердегі оқулық мәселесі. Бұл мәселеге қатысты сан түрлі сын айтылды, ой-пікір білдіргендер болды. Оқулықтарда кеткен қателіктер мен жауабы күмәнді тақырыптарды қайта қарау, оқушылардың деңгейіне қарай жазу сияқты мәселелер қолға алынып, қазіргі таңда нақты жұмыстар жүргізілуде. Институт қызметкерлері де оқулық жазу жұмысына қатысуда.
«Қазақстан тарихы» веб-порталын құруға институт ұжымы белсене атсалысып, порталды қажетті материалдармен қамтамасыз етіп отыр. Қазақстанға қатысты материал жинау мақсатында шетелге барып келген тарихшы ғалымдар да бұрындары белгісіз болған, ғылыми айналымға түспеген қазақ халқының этногенезіне, Орта ғасырлардағы мемлекеттер мен қазақ хандығы тұсындағы саяси және экономикалық жағдайға байланысты көптеген құжаттар мен қолжазбалар алып келді. Қаншама тарихи ескерткіштер мен жәдігерлердің барлығы анықталды. Мәселен, Қытайға барған тарихшы-ғалымдар көне түркі тайпаларынан шыққан тарихи тұлғалардың әр дәуірде қытай еліне барып, империяда елеулі міндеттер атқарған тарихи тұлғалардың құрметіне қойылған эпитафиялық ескерткіштердің көптігін, олардың арасында көк түріктердің Ашина тайпасынан шыққан тарихи тұлғаларға байланысты ескерткіштердің де барын анықтады.
Осы елден әкелінген маңызды деректің бірі – 72812 құжаттан тұратын 283 томдық Қытайдың бірінші тарихи мұрағаты мен Қытай шекара аймақтардың тарихи-географиясын зерттеу орталығының ғалымдары жинап, құрастырған «Цинь патшалығы дәуіріндегі Шыңжаңға қатысты мәнжу тілді мұрағат құжаттар» жинағының 1730 жылдың соңынан 1911 жылдың ортасына дейінгі 181 жылды қамтиды және құжаттардың бір бөлігі Цин патшалығының Қазақ, Бурут (қырғыз), Қоқан, Бадақшан, сонымен бірге Орта Азияның елдерімен саяси қарым-қатынасын, әсіресе, ХVIII-XIX ғасырлардағы қазақ пен қырғыздардың тарихы мен мәдениетін, экономикасын, саяси және әлеуметтік жағдайы жайында мол мәлімет береді. Алдағы уақытта осы жинақтан ғалымдар қазақтың ру тайпалары, географиялық атауларына қатысты мағлұматтар алатындығын сеніммен айта аламыз. Германиядан, Иран, Үндістаннан әкелінген құжаттар мен қолжазбалар қазақ тарихын толықтыра түседі, ғалымдардың игілігіне жарады демекпін. Тарихымызды зерделеуге байланысты жүргізген және қазірде жүргізіп отырған келелі ісіміздің бірі – «Қазақстан тарихы» веб-порталын ел аузынан жинақтаған тарихи-фольклорлық материалдармен толықтыру. Осы мақсатта облыстар бойынша этно-мәдени экспедицияға мамандар жібердік. Сондықтан жөн сілтеп, бағыт берген іс-шараларға «науқан» деп қарауға болмайды.
Елбасымыз айтқандай, Мәңгілік елге айналу үшін тарихымызды түзеу керек, келешек ұрпақтың бойында патриоттық сезімді ұялатып, елімізді, жерімізді сүюді тарихымыз арқылы көрсетуіміз керек.
– Экспедиция жайында нақтылай түссеңіз.
– Тарихи маңыздағы экспедиция «е-history» порталының «Жүз қария», «Жүз ауыл», «Оюлар сыры», «Шежіре» тарауларын толтыру мақсатында жүзеге асырылды. Еліміздің түрлі аймақтарында жүрген тарихшылар алдына ауылдың көнекөз ақсақалдары немесе сол өңірдің тарихын, тарихи тұлғаларын жақсы білетін азаматтармен сұхбаттасып, олардың берген мағлұматтарын жазып алу міндеті қойылды. Бұрынғы көне тарихқа байланысты халық қолында сақталып қалған заттай деректер, тарихи жәдігерлерді анықтап, шежірелерді, аңыз-әңгімелерді жинастыру арқылы өлке тарихы, сол өңірдің халық арасында аты атаусыз қалып бара жатқан тарихи тұлғаларды жандандыру аса маңызды. Мысалы, алысқа бармай-ақ өткен ғасырдағы Азамат соғысына қатысқан, 1917-1918, 1921-1922, 1931-1933 жылдардағы аштық нәубетін көргендерден, байларды тәркілеу, ұжымдастыру, колхоздастыру науқандарына қатысқандардан, Ұлы Отан соғысы мен тың игеруге куә болғандардан, Хрущев, Брежнев, Горбачев билігі тұсындағы елдің жағдайын жақсы білетіндерден алынған материалдарды неге құнды демеске?
– Ел аузынан, көнекөз қариялардан жинап алған материалдар, оның ішінде шежіре, аңыз-әңгімелерді қаншалықты маңызды деп санайсыз?
– Тарихи деректің бірі – ауызша тарих. Оған шежіре де, аңыз-әңгіме де, жыр-дастандар да жатады. ХІХ ғасырдың соңы мен ХХ ғасыр басында шыққан қазақ кітаптарының көпшілігі ауызша тарихқа негізделіп шыққан. Еліміз тәуелсіздігін алған 90-жылдардан бері ауызша тарихқа аса көңіл бөліне бастады. Ғылыми зерттеулерге, тарихи еңбектерге кең түрде пайдаланылуда. Мысалы, шежіре тек ата-текті таратып қана қоймайды, одан соғыс, апат, жұт, қоныс ауған ел, хандар, батырлар, шешендер, жыраулар сияқты тарихи тұлғалар туралы, жер-су атаулары, шешендік сөздер, тарихи оқиғалар туралы мәліметтер алуға болады.
Қазақ шежіресі рулық, тайпалық, ұлыстық шежіреге ұласқан. Бір ұлттың шығу тегін немесе қоғамдық жағдайын зерттегенде алдымен сол ұлттық шежірелерге аса көңіл бөлінген. Қазақта шежіре тарата білген ақсақалдарды «шежіреші» деп атап, аса құрметтеген.
Қариялардың шежіре, әңгіме, көзімен көргендерін естелік түрінде айтқаны тарих үшін аса құнды. Мәселен, мен Шығыс Қазақстанның Тарбағатай ауданынан барған экспедиция барысында 1900 жылы дүниеге келіп, қазір 114 жасқа аяқ басқан кейуана Нұрқия Зейнәділқызымен сұхбаттасқанымда, өткен ғасырдың 20-30 жылдарында болған екі алапат аштыққа куә болғандығын, жоқтықтың, аштықтың, қиыншылықтың тауқыметін тартқандығын естідім. Әжеміз осы нәубеттің ішінде 1931-1933 жылдарда болған аштықтан шиеттей бала-шағасын әзер аман алып қалғандығын, қаншама қазақтың ауызға салар дән таба алмай құлап өлгендігі, тамақ іздеп шекара асып, Қытайға шұбырғандығын өз көзімен көргендігін жыр қылып айтып отыр.
Міне, осындай тарихымыздың тірі куәсі болған қариялардың айтқандарын мұрағат құжаттарымен салыстырып көріңізші, тура келеді. Бұл кісі сол жылдарда аштық пен аурудан отбасымен тұтастай өлген, тіпті бір ауыл болып қырылғандарды көрген.
Қариялардың айтқан шежіре, аңыз-әңгімелерінен жер атаулары, атақты би-болыстар, байлар, бақсы-емші, құсбегі, атбегі, бір сөзбен айтқанда, сол өңірлерде өмір сүрген, ел арасына танымал болған адамдар жайында мол мағлұмат алуға болады.
– Ел аузынан жинақталған материалдарды қолдану мәселесі қалай болмақ?
– Институт қызметкерлерінің қатысуымен облыстарға шыққан экспедиция әлі жалғасуда. Жинақталған материал өте көп. Бірінші кезекте материалдар сұрыптаудан, өңдеуден өткеннен кейін «Қазақстан тарихы» веб-порталына салынады. Оны бүкіл халық оқи алады. Екіншіден, өте маңызды деген мәліметтерді ғалымдар мұрағат деректерімен салыстыра отырып, ғылыми зерттеулерінде пайдаланады деген ойдамын. Өзім ашаршылыққа байланысты жинақтаған материалдарды институтта ХХ ғасырдың 20-30 жылдарында болған ашаршылыққа қатысты жүргізіліп жатқан ғылыми жобаға, сонымен қатар тарихи тұлғаларға қатысты мәліметтерді жазылатын еңбектерімде қолданбақпын.
– Соңғы жылдары елімізде өлкелік тарихқа деген қызығушылық танытушылар қатары көбейді. Баспасөз беттері арқылы ауыл аумағына ғана танымал болған батырларын немесе билерін асыра дәріптеп жататындар кездеседі. Осыдан «қазақта еліне еңбегі сіңген мынадай батыр немесе пәлендей атақты адамдар болыпты, тарихта олардың аттары неге атаусыз қалған» деген ой да туындайды. Осы мәселеге орай не айтасыз?
– Аймақ тарихына немесе ел арасына белгілі адамдар жайында танымдық бағыттағы мақалалардың жарияланғаны дұрыс. Бұл тарихымызды байыта түседі. Әрине, кім болса да өзінің өңірінен шыққан батырын немесе би-болыс, байлардың даңқын арттыруға тырысады. Асыра дәріптеу мәселесі шежірелерде кездеседі. Әсіресе, бұл үдеріс еліміз тәуелсіздігін алғаннан кейін кең өріс алды. 90-жылдары қалталы азаматтар өзінің, атасының атын шығармаққа туған ауылында соның атымен мешіт салды немесе дүрілдетіп ас беріп, тіпті ғалымдардың қатысуымен ғылыми конференциялар өткізді. Осының бәрі ақшаның құдіреті. Ал кезінде нағыз елін ішкі де, сыртқы да жаулардан күшімен, дуалы сөзімен қорғаған, халық арасына белгілі болған тұлғалар іздеушілері жоқ болғандықтан көлеңкеде қалды. Әлі де өз бағасын алмағандар қаншама? Бұған мұрағаттарда тарихи деректердің жоқтығы қолбайлау болып отыр.
Сондықтан ел аузынан жинақталған ауызша деректерді қолдану орынды. Алысқа бармай кешегі халықтың жері, діні, ділі жолында күрескен, сол жолда құрбан болған қаншама алашшыл азаматтар атаусыз жатыр. Ел қариялары олар жайында тебірене, тіпті көздеріне жас ала айтады. Мысалы, өзім барған Тарбағатайға қарасты Ақсуат өңіріндегі ақын, орысша білім алған, Зайсан уезінде сот болған, Алаш партиясының мүшесі, 1928-1929 жылдары Қаражал қозғалысына жетекшілік етіп, қызыл империя саясатына қарсы шыққан Төлеубай Бейсенбіұлы туралы 84 жастағы Дүйсеш Әзімбеков айтқандай, 1937-1938 жылдары «жапон шпионы», «кеңес жауы» деген жаламен жазықсыз істі болып кеткен Қазтай Әзімбеков, Нұрмұханбет Сейітбадамов, Әбдікәрім Кәбеков, Ысқақ Кәбеков, Қасымбай Әбілғазин және т.б. азаматтардың тағдырлары ұрпақтарына әлі белгісіз болып отыр. Жазықсыз құрбан болған осындай азаматтардың, өңірдегі тарихи тұлғалардың елеусіз-ескерусіз қалмауына сексенді еңсерген Төлеуғазы Нұрғалиұлы өзіндік үлес қосып, «Ақсуат – атамекенім», «Ел іші – шежіре кеніші» деген кітаптар шығарыпты. Сонымен қатар ауылдық мектептерде сол өңірдің тарихына, тұлғаларына қатысты құрылған мұражайлардағы жәдігерлердің өзінен қаншама мәліметтер алуға болады. Ауыл тарихы жөніндегі материалдар қазіргі еліміздің ауыл шаруашылығын көтеруге, ауылдарды қайта жаңғырту бағдарламасына ауадай қажет.
– Әңгімеңізге рақмет!