Америка құрама штаттарында қоғам мен БАҚ тіпті жақындастырылған. Оның себебі де жоқ емес. Сонау 19–ғасырдан бастап 20-шы ғасырдың ширегінде журналистика қарқынды дамыды. Соның арқасында елге жаңа медиа да ерте келді. 20-ғасырдың басында-ақ, әр штатта заманауи құрылғылармен жабдықталған телеарналар қалыптасты. Көптеген америкалық теоретиктер мен ғалымдар бұл саланы басты назарда ұстады. Миллиондаған доллар қаржы түсіретін мұндай бизнес көзіне көптеген инвесторлар ақша құйды.
Индустрияландыру кезінде көптеген документалды фильмдер, сериалдар мен драмалар, радио мен шоуларды көретін адамдардың еселеп артуына әкелді. Бұл да үлкен нәтиже. БАҚ-тың жаңа қарқында дамуы, оның сіреспе жаңалықтардан бас тартып, соңғы үлгідегі хабарларды таратуының өзі де ғажап. Американың дәстүрлі журналистикасы әлі де бар. Оның дамуы мен қарқынды қызмет етуі 21-ғасырда шырқау шегіне жетті. Дегенмен америкалықтар ешқашан тоқтамайды. Олар үшін бұл биік әлі аласа көрінеді. Мәдени бағдарламалардың емес, шоулар мен пранктер туралы бағдарламалар өте көп. Оның мақсаты – жеңіл ақпаратпен қамтамасыз ету. Мәртебелі меймандарды да заманауи үлгіде қатыстырып, ұпай жинап жүрген жайлары бар. Әрі осындай жеңіл хабарлар арқылы мемлекеттік маңызы бар дүниелерді астарлы түрде жеткізеді. Нәтижесінде рейтингі жоғары арнаға айналып шыға келеді. Бұқаралық қоғамның теоориясын бұзатын осындай ықпалдар арқылы жаңа арнаға бұрылады. Яғни дәстүрлі журналистикадан жаңа медиаға аяқ басады. Осы арқылы қоғамдағы зиянкестердің бейнесін, биліктегі бассыздықты жеткізеді. Әлі күнге 70 жыл бұрынғы қозғалған тақырыпты жаңа форматта береді. Бұл арқылы көрермен де тыңдаудан жалықпайды. Ақыр соңында медианың деңгейі көтеріліп, жаңа жобаларды ұйымадстыра бастайды.
Парадигманың ауысуы (бір шамадан тыс теориялық көзқарасынан екіншісіне қозғалыс) әдетте өте баяу қарқында жүреді. Бұл жаппай қоғам теориясынан кетуге қатысты дұрыс шешім ретінде қарастырылады. Дегенмен, мұны зерттегендер 1938 жылы Һелуиннің қарсаңында актер және режиссер Орсон Уэллс CBS радиожелі бойынша Герберт Уэллстың классикалық ғылыми фантастикасының драмалық нұсқасын трансляциялаған кезде осы перспективаның жаңа үлгісін көрді. Элиталы сарапшылар мен сыншылар бұл форматты қоғамның қозғаушы күші деп атады. Демек, не қоғам бұл арқылы деңгейі көтеріледі, не керісінше құлдырайды. Бұны қолдағандардың көлемі 50 процент болса, қарсы тұрғандардың саны да солай болды. Сонымен қатар Пренстон институты 1 млн адамға сауалнама жүргізген. Олардың көпшілігі жаңа медиа үшін дауыс берген. Ескі медиа олар үшін қолайлы емес әрі жауыр болғандығын айтады. Одан кейін 5 млн адамға жаппай тест берген. Олардың 4,2 млн халқы оң жауап беріп, жаңа медианың қоғамға қажеттігін айтады.
Егер де барлық бұқаралық ақпараттар құралдары осы сатыға көтерілсе, журналистика ғылымдардың ғылымы болмақ дейді. Олар қоғаммен емес, бүкіл әлеммен байланыс орнататынын айтады. Осы арқылы түрлі әсерлерге душар болып, түсіндіру жұмыстары жүргізіледі. Дайын болған теориялар мен медиялық әсерлер шектеулі қағидаларды орындап қана жүрмейді. Олар сатыдан сатыға көтеріліп, деңгейлері біршама артатынын біледі.
АҚШ-тың журналистикасында «Шектеулі әсерлер» айдары бар. Ол не нәрсе? Бұл дегеніміз атып айтып тұрғандай құпиялар жиынтығы. Мың тоғыз жүз қырқыншы жылы президенттік сайлауға арналған жарлықтар жарық көрді. Соның бірінде жергілікті газет өзінің сайтында сайлауға қатысты құпияны жариялайды. Салдарынан үкімет ол газетке айыппұл төлетіп, жаптырып тастайды. Себеп мынада – билік мемлекеттік құпияларды біліп қойған жағдайда оны жариялауды құп көрмейді. Әңгіме сайлау алдындағы митингтер жөнінде болған. Газет биліктің ашық соғысқа дайындалып жатқанын тіпті әскери жүйені іске қосқанын жазып шығарады. Ал ол мемлекеттік уақытша құпия болатын. Осыдан соң көптеген БАҚ –тар мұндай ақпаратты жаряилаумауға тырысып жүрді. Бірақ көп ұзамай бұған қатысты заң шығып, реттелді.
Екінші дүниежүзілік соғыс кезіндегі шектеулі әсерлердің парадигмасы және мың тоғыз жүз алпысыншы жылдарға дейін бұқаралық ақпарат құралдары туралы зерттеулер мен ой-пікірлерде үстем бола отырып, қолдаған, тамыр жайған бірнеше теориялар болды. Бірақ оны жүзеге асыру да қиын еді.
Қарым-қатынасты өзгертудің аса маңызды теорияларының қатарына онымен байланысты диссонанс және сайлау процестерінің идеялары жатады. Диссонанс теориясы жаңа ақпаратпен соқтығысқан кезде адамдар психикалық жайсыздықты, диссонансты сезінетінін айтады. Нәтижесінде олар саналы түрде осы ыңғайсыздықты үш өзара байланысты үрдістердің көмегімен шектеу немесе азайту үшін жұмыс істейді, олар өздері тұтынатын ақпаратты таңдауға көмектеседі, жеке басты маңызды және өзіндік әдістермен есте сақтайды және түсіндіреді. Сайлау әсері - бұл адамдар өздерін бұрын болған нұсқаулар мен наным-сенімдермен келісетін хабарламаларға ғана әсер ететін немесе назар аударатын процесс. Сайлау ұстап қалу адамдардың бұрын болған нұсқаулар мен наным-сенімдермен келісілетін хабарламаларды жақсы және ұзақ есте сақтайды деп болжайды. Таңдаулылық қабылдау адамдар хабарларды олардың бұрын болған ұстанымдары мен нанымдарымен келісетін жолмен түсіндіретін болады деп болжайды. Шектеулі әсерлердің теориясы диссонанс теориясының дамуы кезінде басым парадигма болғандықтан, селективті процестер бұқаралық ақпарат құралдарының әсерін шектейтін ретінде қарастырылды, өйткені контент қарым-қатынастың барынша аз өзгерістерін жүргізу үшін іріктеп сүзіледі. Алайда, сайлау процестері "бұқаралық коммуникация әсерлері" (The Effects of Mass Communication, 1960) ықпалды кітабының негізіне алынған. Онда атақты ғалым және CBS хабар тарату үшін әлеуметтік зерттеулер бөлімінің басшысы Джозеф Клэппер шектеулі әсерлердің парадигмасының мәнін нақты және айқын тұжырымдады: Жаппай коммуникация әдетте аудиторияға әсер етудің қажетті және жеткілікті себебі болып табылмайды, ал жанама факторлар мен әсерлердің байланыс (желі) арасында және арқылы жұмыс істейді. Бұл жанама факторлар, олар, әдетте, жаппай коммуникацияны агент ықпал етеді. Бірақ бар жағдайларды күшейту процесінде жалғыз себеп емес.
1960 жылға дейін әзірленген Әлеуметтік ғылымдар мәліметтеріне негізделген Клэппер теориясы жиі нығайту теориясы деп аталады. Бұл ұлттың әлеуметтік құрылымы соғыс туындаған өзгерістердің салдарын толық көлемде сезбеген кезде өте айқын болды. Сонымен қатар Құрама Штаттарға осьтің державаларын жеңуге көмектесетін технологиялар мен ғылымға қатысты ынта мен оптимизммен толы жұртшылық медиа-технологиялардан басқа ештеңе көре алмады әрі олар Клэпердің және басқа ғалымдардың жұмысына сенім білдірді. Егер бұқаралық ақпарат құралдары жекелеген адамдарға аз ғана әсер етсе, онда тұтастай алғанда қоғамға тек аз ғана әсер етуі мүмкін.
Артқа қарап, нығайту теориясының құндылығы 1960 жылы жарияланған сәттен бастап өтті деп айтуға болады. Соғыстан кейінгі тез урбанизация, индустриализация және әйелдердің жұмыс орнында пайда болуымен" жанама факторлар мен әсерлердің байланыстырушы буыны" Клэппер-шіркеу, отбасы және мектеп-көптеген адамдар үшін өзінің дәстүрлі әлеуметтендіруші рөлін жоғалтады. 1960 жылдары, онжылдықта терең әлеуметтік және мәдени өзгерістер бұқаралық ақпарат құралдарының әсерін елемеу қиын болды. Алайда, ең маңыздысы-Клэппер өз кітабын дайындау барысында зерттеген зерттеу теледидар бұқаралық ақпарат құралы болды деп санаған кезде 1960 жылға дейін жүргізілді. Ол өзінің күшейту теориясын әзірлеу кезінде зерттеген бірде-бір ғылым теледидарды зерттемеді.
Шектеулі әсерлер дәуірінде бұқаралық ақпарат құралдарының адамдар мен мәдениетке шектеулі әсері туралы болжамға күмән келтіре бастаған бірқатар маңызды идеялар әзірленді. Оларды бұрынғыдай құрметтейді және оқиды. Ең ықпалды - күн тәртібінің қойылымы, бұқаралық ақпарат құралдары адамдарға не ойлайтынын көрсетпейтінін мәлімдейтін теория, бірақ белгілі бір журналистік практика арқылы олар адамдарға не ойлайтынын айтады. Күн тәртібін анықтайтын БАҚ күші әңгімеге бөлінген кеңістік немесе уақыт көлемі және оны эфирде немесе бетте орналастыру сияқты факторларда ғана емес. Бұдан басқа, бұқаралық ақпарат құралдарының күн тәртібін айқындайтын бұқаралық ақпарат құралдарының барлық медиа салада олардың қандай да бір мәселені немесе оқиғаны таңдауда және жария етуінің үлгісінде бұқаралық ақпарат құралдары көздері арасында үлкен келісім бар деген фактіні береді. Бұл реттілік және қайталану адамдарға қандай да бір сұрақ немесе оқиғаның маңыздылығы туралы сигнал береді. 1975 жылғы «Бұқаралық коммуникация теориясы» кітабында Мелвин Дефлер мен Сандра Болл-Рокич бұл билікті көпшілік ақпарат құралдарына және олардың мазмұнына байланысты байланыстыра отырып, әлеуетті қуатты бұқаралық ақпарат құралдарына басқа көзқарасты ұсынды. Бұл медиа жүйелердің тәуелділік теориясы бірнеше тұжырымдардан тұрады:
Бұқаралық ақпарат құралдарының ықпалының негізінде "неғұрлым кең әлеуметтік жүйе арасындағы қарым-қатынас, осы жүйедегі бұқаралық ақпарат құралдарының рөлі және аудиторияның бұқаралық ақпарат құралдарына қатынасы жатыр. Адамдардың БАҚ-қа және олардың мазмұнына тәуелділік дәрежесі Бақ хабарламалары аудиторияның сенімдерін, сезімдерін немесе мінез-құлқын қашан және неге өзгертетінін түсінудегі негізгі айнымалы болып табылады.
Қазіргі индустриялық қоғамда адамдар бұқаралық ақпарат құралдарына көбірек тәуелді: А) әлеуметтік әлемді түсіну үшін, Б) қоғамда мағыналы және тиімді әрекет ету үшін, В) қиялын табу және қашу немесе алаңдату үшін.
Адамдардың тәуелділік деңгейі (А) тасымалдаушы орындайтын ақпаратты жеткізудің нақты функцияларының саны мен орталығына (маңыздылығына) және (Б) қоғамда болып жатқан өзгерістер мен жанжалдардың дәрежесіне байланысты.
Әлбетте, шектеулі әсерлердің теориясы артта қалады. Тәуелділік теориясы, әсіресе күрделі және өзгермелі қоғамда, адамдар бұқаралық ақпарат құралдары мен медиаконтентке тәуелді болып, олардың айналасында не болып жатқанын түсіну үшін, өзін-өзі мағыналы ұстау және қашуды үйрену үшін не екенін айтады. Сонымен қатар, кейбір медианы зерттеушілер күн тәртібін қою және тәуелділік теориясы сияқты идеялармен шектелген әсерлердің парадигмасына шақырған кезде психологтар өздерінің әлеуметтік когнитивті теориясын адамдардың бақылау арқылы үйренетіні туралы идеяны кеңейтіп, оны бұқаралық ақпарат құралдарына, әсіресе теледидарға қолданды. Әлеуметтік когнитивті теория адамдар көреді мінез-құлықты модельдейді (көшіреді) және үлгілеу екі жолмен жүреді. Біріншісі-имитация, бақыланатын мінез-құлықты тікелей ойнату. Мысалы, бала мультфильмдік мысық таяқпен мультфильмдік тышқан ұрғанын, содан кейін оның әпкесіне таяқпен ұрғанын көре алады. Үлгілеудің екінші нысаны-сәйкестендіру, имитацияның ерекше нысаны, онда бақылаушылар өздерінің көретіндерін дәлме-дәл көшірмейді, ал неғұрлым жалпыланған, әлі де байланысты жауап жасайды. Мысалы, бала әлі де әпкесіне агрессивті болуы мүмкін, бірақ оны ұрып емес, оның басына су құйыңыз. Сәйкестендіру идеясы бұқаралық коммуникация теоретиктері үшін ерекше құнды болды. Әлбетте, адамдар теледидардан көретіндеріне еліктей алады, бірақ мұның бәрін қайталамауы мүмкін. Имитация шын мәнінде драмалық жағдайларда орын алған кезде мысалы, біреу оны теледидардан көріп, ұшақты айдап алып кеткен кезде бұл аберрация деп саналады. Алайда, анықтау, оны көру және зерттеу қиын болса да, теледидардың мінез-құлқына әсер етудің ең ықтимал тәсілі болып табылады.
Теледидар қоғамға көрсететін айқын және байқалатын әсерлердің кейбірі медиаиндустрия мен медианы тұтынушылардың жоғары арықсыздығын, нәсілдік күрес, саяси үдерістің айқын арзандауы және кабельдік теледидар, спутниктер және компьютерлік желілер сияқты жаңа технологияларды бақылауға шақырудың пайда болуын қамтиды. Бұл медиа-қоғамның макроскопиялық терминдердегі қарым-қатынасын тағы да түсінуге тырысқан бұқаралық коммуникация теоретиктерін медиа-әсерді қайта пайымдауға мәжбүр еткен көптеген факторлардың бірі ғана.
Бұқаралық ақпарат құралдарының зерттеушілері мен теоретиктері арасында барынша қолдау алған теориялар - бұл қуатты медиалық әсерлердің әлеуетін, әлеуетті мойындайтындар, не күшейіп, не аудитория мүшелерін бұқаралық коммуникация процесіне тарту арқылы бәсеңдейді. Осындай теориялардың бірі-символдық өзара іс-қимыл. Бұл нышандардың мағынасы өзара іс-қимыл арқылы, содан кейін бұл өзара іс-қимыл арқылы түсінілетіндігі туралы идея. Басқаша айтқанда, адамдар қандай дүниелерге мән береді және бұл мағына олардың мінез-құлқын басқарады. Мысал американдық ту болуы мүмкін. Америкалықтар ерекше жиналған қызыл, АҚ және көк матаның массиві ұлтқа ғана емес, оның құндылықтары мен наным-сенімдерін де ұсынады деп шешті. Жалаудың мағынасы бар, себебі американдықтар оған мағынасы берді, енді бұл мағынасы белгілі бір мінез-құлықты басқарады. Мысалы, американдықтар түсті күзетші бөлмеге жалауын алып келгенде еркін отыруға болмайды. Символдық өзара іс-қимыл жарнама әсерін зерттеу кезінде жиі қолданылады, өйткені жарнама берушілер жиі табысқа жетеді, тұтынушыларды тауарларды олардың нақты функциясынан тыс маңызы бар таңбалар ретінде қабылдауға итермелейді. Бұл өнімді позициялау деп аталады.
Медианың әлеуметтік рөліне басқа макроскопиялық көзқарас бұл әлеуметтанушылар Питер Бергер және Томас Лакман әзірлеген шындықты әлеуметтік құрастыру. Олардың 1966 жылғы "шындықты әлеуметтік құрастыру" кітабы, бұқаралық коммуникация туралы айтылмаған болса да, қоғамның белгілері мен нышандарының көмегімен олардың жұмыс істеуіне мүмкіндік беретін шындықты қалай құрастырады және қолдайды деген түсініктемені ұсынады.
Қоғамдық хабар тарату
Қоғамдық хабар таратуды ішінара мемлекет қаржыландырады, бірақ жеке гранттар да қолдайды. Университеттер мен колледждерде өз сауда нүктелері бар. Ұлттық қоғамдық радио (NPR) - серіктестердің жүз станциялары бар - жаңалықтар, дебаттар мен музыканы жарнамасыз ұсынады. PBS қызмет көрсететін қоғамдық теледидар «сапалы» және білім беру бағдарламаларын ұсыну міндеті бар.Үкімет Құрама Штаттардан тыс, оның ішінде бұрынғы Кеңес блогы, Таяу Шығыс және Азия елдерінде, сондай-ақ Кубада аудиторияға бағдарланған теледидар, радио және интернет басылымдарына демеушілік жасайды. Құрама Штаттарда 1000-нан астам күнделікті газет бар, олардың көпшілігі жергілікті немесе аймақтық оқырмандар аудиториясы бар. Бірақ олар онлайн-бәсекелестіктен зардап шеккен.
«Саланың қаржылық денсаулығы мен абоненттік база 2000 жылдың ортасынан құлдырауда, ал бірнеше жылдан кейін веб-сайттар аудиториясының трафигі ретке келді»,-деді Pew зерттеу орталығы 2019 жылы. Америка Құрама Штаттары - Интернеттің отаны. Шамамен 293 миллион американдықтар желіде (InternetWorldStats.com бұл ел халқының 89% құрайды. Бүкіл әлемде әлеуметтік желілердің 230 миллион белсенді пайдаланушылары бар (we are social networks, 2019). Facebook instagram - бұл жетекші платформалар. Freedom House Интернетке кіру шексіз дейді. Бірақ жетекші әлеуметтік платформалар “ пікір білдіру еркіндігіне немесе өзінің іскерлік мүдделеріне қауіп төндірмей жалған немесе өшпенділік материалдарды бақылау үшін барлық мүмкіндіктерді жасайды.”
АҚШ-тың жаңа медиа форматтағы бұқаралық ақпарат құралдары
"Уолл Стрит Журнал" – күнделікті іскерлік газет, «ИноСМИ»-күн сайын шіркеуге тиесілі барлық жаңалықтарды таратады, «Лос-Анжеліс Таймс» -күнделікті жаңалықтар, "Вашингтон Пост" газеті – күнделікті ақпарат, "Бостон Глоб" - күн сайынғы хабарлар;Нью-Йорк Пост –күнделікті жаңалықтар; «Нью-Йорк Таймс» –күнделікті,"Ньюсуик" - апталық жаңалықтар, «Уақыт»-апта сайын жаңалықтар, «АҚШ жаңалықтары және әлемдік есеп»-жаңалықтар апта сайын жаңалық таратады.
Теледидарда: ABC-ірі коммерциялық желі,CBS-ірі коммерциялық желі, NBC-ірі коммерциялық желі, Fox-ірі коммерциялық желі, CNN-24 сағаттық телевизиялық жаңалықтар прокатының пионері, ішкі және халықаралық ағындарды басқарады. MTV-музыкалық теледидар пионері, HBO (Home Box Office) - ақылы теледидар желісі, PBS (Public Broadcasting Service) - 350-ге жуық коммерциялық емес станцияларға қызмет көрсететін қоғамдық теледидар
АҚШ-тың ұлттық радиосы
Радиода: NPR ( National Public Radio)-қатысушы станциялардың коммерциялық емес желісі; iHeart Media-1200-ден астам станцияға ие американдық радионың ірі коммерциялық операторы, Entercom-ірі коммерциялық оператор, Cumulus Media-ірі коммерциялық оператор.
«Америка дауысы»
«Америка дауысы» – көптеген тілдерде жаһандық аудитория үшін үкімет қаржыландыратын бағдарламалар. «Radio Free Asia»-Қытай, Солтүстік Корея және оңтүстік-шығыс Азияға бағдарланған Үкімет қаржыландыратын арна. «Әл-Хурра» – үкімет қаржыландыратын Таяу Шығыс үшін спутниктік теледидар, «Радио Сава» – үкіметтер қаржыландыратын, Таяу Шығыстағы араб тіліндегі радио, «Радио Фарда»-Үкіметпен қаржыландырылатын, парсы тіліндегі радио.