Қазақтар және Сібір казактары II бөлім
29.04.2021 2103

1757 жылы бүкіл Ақмола және Семей далаларын басып алған Жоңғар хандығының құлауымен қазақтар солтүстікке қарай жылжыды, бұрынғы Қалмақ жерлерін басып алды және осылайша Сібір шекаралық желілерінің казактарымен байланысқа түсті. Сол кезден бастап орыс пен қазақ арасында шекаралас жерлерге байланысты үздіксіз қақтығыстар басталды. Qazaqstan Tarihy порталы сізге қазақ халқы мен Сібір казактары арасындағы жер дауларының тамыры қайдан шығатыны жайлы әңгімелемекші.


1884 жылы аймақтың бас бастығының бұйрығымен Ақмола губернаторының міндетін атқарушының төрағалығымен және Батыс Сібірдің мемлекеттік мүлкін басқарушылар мен бақылау палаталарының қатысуымен 10 шақырымдық жолақ туралы аудандық штабтың казак бөлімшесінің есебін қарау үшін арнайы комиссия құрылды. Бұл баяндамада генерал Щетина status quo ante орнатуды және 10 шақырымдық жолақты толығымен казак бөлімінің қарамағына беруді мақсат еткен бірқатар шараларды ұсынды.

Бірақ комиссия бұл мәселеге мүлдем басқаша қарады және үш негізгі мәселені бөлек қарастыру қажет деп тапты: 1) Сібір казактарының 10 шақырымдық жолақтан тұратын мемлекеттік жерлерді уақытша пайдалану құқығы және оның шекараларын дәл анықтау қажеттілігі туралы; 2) Сібір казак әскерінің ауылдары мен станицаларының осы кеңістіктегі қосымша учаскелерге бөлу құқығы туралы және 3) казак офицерлері мен шенеуніктерінің жер учаскелерін 10 шақырымдық жолақтан мұрагерлік меншікке таңдау құқығы туралы.

Көрсетілген үш мәселе бойынша комиссияның қорытындысы өте үлкен қызығушылық тудырды.

Бірінші мәселе бойынша комиссия қолданыстағы заңдастыру негізінде «бейтарап қалған 10 шақырымдық кеңістік Үкіметтің ерекше өкіміне дейін қырғыздарға жерді жалға және көшіп-қонуға беруден пайда алу үшін казактарға уақытша пайдалануға беріледі» деген.

Комитеттің пікірінше, мұндай құқық даусыз болды, бірақ әскерлерді осы сызықтың көптеген жерлерінде екі және үш есе мөлшерде пайдаланатын кеңістікке емес, нақты 10 шақырымдық жолаққа қатысты болды. Жолақты нақты иелену, керісінше, 40 жылдан астам уақыт бойы қазақтардың бүкіл қоғамдары мен облыстық билік тарапынан дау-дамай мен наразылық білдірілді. Бұл наразылықтарды аймақтың бас бастықтары дұрыс деп таныды, әр кезде нақты шекараны анықтау үшін жаңа межелеулер тағайындалды, бірақ әскери басқарма тағайындаған бұл жұмыстарды орындаушылар оларды қалай межелеуді білмеді немесе межелегілері келмеді.

Екінші мәселе бойынша комиссия бұл жағдайда келесі заңдастыруларды басшылыққа алу керектігін мойындады Екінші мәселе бойынша комиссия бұл жағдайда келесі заңдастыруларды басшылыққа алу керектігін мойындады: а) жоғарыда келтірілген 1861 жылғы Сібір әскері туралы ереже және б) 1877 жылы 9 шілдеде әскери кеңестің жоғары мақұлдауымен. Соңғысының 4-ші тармағында былай делінген: «…телімдерді жобалау және теңестіру кезінде мүмкіндігінше осы жер пайдалану шекарасын ең аз бөлініске ұшырату; уақытша белгілермен белгіленген, тұрғындардың уақытша пайдалануындағы артық жерлерді қалдырып, кемшілікті жақын орналасқан бос әскери учаскелерден, ал төтенше жағдайда - 10 шақырымдық жолақтың ауданынан толтыру, жобаланған станица шекараларына қатысты да осыны қадағалау».

Сібір казак армиясының қосалқы жерлерде жетіспеушілігі болған жоқ. Комиссияның қарауында болған мәліметтерге сәйкес, сол уақытта әскер небәрі 49 035 ер адамға 5 008 700 десятина жерді иемденген. Оның ішінде 2 157 914 десятина станицалар мен кенттердің пайдалануында, ал 2 850 787 десятина,  оның ішінде 10 версталық кеңістіктің 1 052 893 десятинасы әскери қорда болды.

Осылайша, әскерде шамамен 1 800 000 десятина бос жер болды. Бұл казактардың қоныстарын қосымша және қосалқы жерлермен қамтамасыз ету үшін жеткілікті болды, өйткені әскердегі нақты қосалқы жерлерге рұқсат етілген болатын. Демек, 2,157,914 десятинаны бөлу кезінде қосалқы жерлер 719,304 оннан аспауы керек, ал әскерде үш еседен аса дерлік жер болды. Бұл ретте, мұндай қажеттіліктің дұрыстығын мемлекеттік мүлікті басқару қатаң зерттеп, тексеруі керек болды, алдын-ала қарастырусыз және қорытынды жасалмастан, мұндай учаскелердің жобалары бекітілмеді. Басқаша айтқанда, казактардың үйлеріне мемлекеттік жерлерді қосуды қажет ететін казак станицалары мен кенттерінің барлық бөлінген жобаларына тек Батыс Сібірдің мемлекеттік меншігімен келісім бойынша рұқсат етілуі керек болды.

Үшінші мәселе бойынша - казак офицерлері мен шенеуніктеріне 10 шақырымдық жолақтан жер учаскелерін мұрагерлік меншікке құқық беру туралы - комиссия келесі қорытындыға келді.

XVIII ғасырдың 70-ші жылдары казак офицерлері мен әртүрлі, оның ішінде Сібір казак әскерлерінің сыныптық шенеуніктерін (1877 жылғы 7 мамырдағы) әскери қосалқы жерлерден мұрагерлік меншікке жер учаскелерімен немесе әскери сомалар есебінен жалпы жағдайдағы зейнетақымен қамтамасыз ету туралы ең жоғары бұйрықтар шығарылды.

Осылайша, 1877 жылғы 7 мамырдағы ең жоғары бекітілген Ереженің тікелей мағынасы мен сипатынан Сібір казак офицерлері мен сыныптық шенеуніктерге жер беру мемлекеттік жер есебінен емес, әскерге уақытша пайдалануға берілген жер болса да,  тек қана әскери қордағы жерден жасалуы керек екендігі айқын көрінеді. Өңірлік штабтың баяндамасында әскери қосалқы жерлерді таратумен бірге оларды 10 шақырымдық жолақтан толықтыруға тура келеді деген пікірлер де негізді деп танылмады. Біріншіден, әскер әлі де айтарлықтай жер қорына ие болды. Екіншіден, егер олар таратылған болса, оларды толтыру желінің ішкі жағындағы мемлекеттік жерлерден жасалуы мүмкін. Үшіншіден, егер әскерге осы жолақтан қосалқы жер кесу қажеттілігі туындауы мүмкін болса, онда бұл жерлер алдымен жеке мұрагерлік меншікке емес, әскерге беріледі...

Әскери шенділердің 10 шақырымдық жолақ аумағында мұрагерлік учаскелерді алуға ұмтылысы, бұл жер ешбір күрделі шығындарды қажет етпестен табыс әкелетін әскери мақсаттағы жалғыз аумақ екендігімен түсіндірілді. Өйткені 10 шақырымдық жолақпен шектесетін қазақтар жер пайдалануда өте қатты шектелгендіктен, бұл жерлерсіз олар ештеңе істей алмады және жалға алушылардың тұрақты контингентін құрады.

Осының салдарынан комиссия қажет деп тапты: 1) болашақта казак офицерлері мен шенеуніктеріне 10 шақырымдық жолақтың жерлерінен мұрагерлік меншікке жер учаскелерін бөлуге тыйым салу; және 2) бөлінген учаскелердің иелері ешқандай шаруашылық құрылыстарын тұрғызбаған, сондай-ақ ешқандай ақшалай шығындар жасалмаған учаскелерін әскери қосалқы жерлердің учаскелерімен ауыстыру үшін Жоғары рұқсат сұрау.

Осы комиссияның казактарға 10 шақырымдық кеңістіктегі жерлер қаншалықты қажет екендігі туралы қорытындысы ерекше қызығушылық тудырды. Комиссия казактарға бұл кеңістік қажет емес екенін, "жер ризалығында" сезінетінін, бірақ әскери сомалардың кірісін арттыратын тиімді оброктық бап сияқты екенін мойындады. Ал қазақтар үшін бұл аса қажет болды. Бұдан жалға беретін емес, жалға алатын халықтың осы жерлерге аса зәру екендігі туралы қорытынды шығады. 

10 шақырымдық жолақпен шектесетін жерлердегі қазақтар жер алқаптарындағы қысымшылықтың салдарынан кедейлене бастады, казактардың айтуы бойынша станицалар мен кенттерде кедейленген қазақтардың үлкен ағымы байқалған.

Комиссия жасаған қорытынды осындай. Оның айтуынша, бұл мәселені шешкен кезде, ол осы тақырып бойынша қолданыстағы заң ережелерінің нақты мағынасын ғана басшылыққа алған, олардың тікелей мағынасын «әлсірету» мүмкін емес деп санаған. Бұл мәселеде жеке қызығушылық танытқан казактардың іс-әрекеттері оның органдарының ең төменгі бөлігінен жоғары деңгейіне дейін дәл «заңның тікелей мағынасын әлсіретуге» негізделген.

1885 жылы қыркүйекте дала генерал-губернаторының кеңсесі Ақмола губернаторына комиссияның журналын облыстың бас бастығы ішкі істер және әскери министрлерге жібергені туралы хабарлады. Содан кейін, казак офицерлерінің 10 шақырымдық жолақтан жер учаскелеріне құқығы туралы мәселені заңнамалық тәртіппен шешкенге дейін әскери басқармаға осы жолақта офицерлерге уақытша пайдалануға бере отырып, офицерлік учаскелерді алдын-ала жобалау ұсынылды, бірақ бұл учаскелер кез-келген уақытта олардың пайдалануынан алынып тасталуы мүмкін екендігі ескертілді.