Ыбырай Алтынсаринның өмірі мен шығармашылық қызметі қазақ халқының тарихындағы жарқын беттердің бірі болып табылады.
Жәңгір хан – өзінің қысқа ғұмырында ғылымға ден қойып, ағартушылық
жұмыстарын жүзеге асыруды мақсат тұтқан қазақтың алғашқы оқыған билеушісі. Қазақ
даласындағы ең алғашқы мектепті Жәңігір хан ашты.
Жәңгір хан XIX ғасырдың 30-шы жылдарының орта тұсында хан ордасында
орталық мектеп ұйымдастыруды ойластыра бастайды. Оның ойы бойынша, бұл мектептің
балаларды Ресейдің арнайы оқу орындарына түсу үшін дайындауы керек еді. 1841
жылы хан ордасында алғашқы мектеп ашылды. Мектепті ұстап тұру шығындарын хан өз мойнына
алды. Жәңгір хан 1845 жылы дүниеден озды. Ол өзі қайтыс болғанға дейін
мектептің шығындарын жеке қаражатынан төледі, тіпті, шәкірттердің сынақтарын да өзі өткізіп
отырды. Іс жүзінде ол мектептің алғашқы ұстазы болды, ал татар Садриддин Аминов
мектеп ісі бойынша оның көмекшісі қызметін атқарды.
Кейіннен Орынбор кадет корпусын тәмамдаған бұл мектептің
түлектері алған білімдерімен қатар офицер шендеріне де ие болды. Алғашқы мектеп
Қазақстанның жалпы мәдени қозғалысында маңызды роль атқарды. Жәңгір хан: «Біздің
балаларымыз білім ала отырып, қоғамға қызмет ету үшін қажет барлық ғылымдарды үйренетін болады. Мұның бәрі мені қуантады. Өйткені, білімге қол жеткізу – менің халқым
үшін үлкен бақыт!» - деп жазған еді.
Сондай-ақ көрнекті ағартушы, қоғам қайраткері, жаңашыл педагог, ғалым-этнограф, ақын, прозашы, қазақ жазба әдебиеті мен қазақ әліпбиінің негізін қалаушы, орыс жазу таңбалары негізінде қазақ әліпбиін құрастырушы — Ыбырай Алтынсаринның өмірі мен шығармашылық қызметі қазақ халқының тарихындағы жарқын беттердің бірі болып табылады.
1860 жылы Орынбор облыстық басқармасы Алтынсаринның үзбей жазған өтініштерін
қанағаттандырып, қазақ балалары үшін бастауыш
мектепті ашуға рұқсат берді. Шалғай қалада мектеп ашу қиын болды
(қаражат, мектеп ғимараты және оқу құралдары болған жоқ). Облыстық
басқарма мен жергілікті болыстар осы маңызды іске суық қарады. Патша
өкіметінің өзі де халықтың сауатын ашуды, ағарту жұмыстарын жасауды мақсат етпеген еді,
оған тек тілді білетін іс жүргізушілер ғана керек болды. Алайда
қиыншылықтар Алтынсаринге кедергі бола алмады.
Оның үстіне, Ыбырай Алтынсарин 1861 жылы Торғай мектебіне мұғалім
қызметіне атанған тұңғыш қазақ еді. Осы қуанышымен және өзінің
ағартушылық идеяларымен рухы көтерілген Ыбырай Алтынсарин
ауылдарды аралап, елге зайырлы білімнің маңыздылығын түсінідіріп отырды. Жергілікті
тұрғындардан қаражат жинап, өзінің жеке жинақ ақшаларын салып,
Алтынсарин мектеп ғимаратының құрылысына кірісті.
Құрылысқа дайындалған кезінде қамалдың комендантында аудармашы
болып қызмет істеп жүріп, Алтынасарин ауылдардан балалар әкелды, өз үйінде оларды орыс тіліне оқытты.
1864 жылы 8 қаңтарда мектептің салтанатты ашылуы өтті. Қазақ даласында
оны «Қара шаңырақ», «Алғашқы қарлығаш» деп атады. Ыбырай Алтынсарин
өзінің алғашқы «Кел, балалар, оқылық!" атты өлеңін жазды. Бұл өлең досы Н. И. Ильминскийге арналған мұрағат хатында жазылған және осы күнге дейін сақталған.
1864 жылы Торғай қаласында Ыбырай Алтынсарин ашқан тұңғыш мектеп
1879 жылы Қостанай қаласы облыс орталығы болып құрылғаннан кейін мектеп
үшін тастан ғимарат салу мәселесі шешілді. Мектеп ғимаратының құрылысы 1882
жылы басталды, ал 1884 жылы Троицк орыс-қазақ мектебі жаңа тас
ғимаратқа көшіріліп, «Қостанай екі сыныптық орыс-қазақ училищесі»
деп атала басталды. Жабылу шегінде тұрған мектептің жаңа ғимаратқа көшірілуі — Ыбырай
Алтынсаринның тікелей еңбегі.
1884 жылы Ыбырай Алтынсарин құрған Қостанай екі сыныптық орыс-қазақ училищесі
«Ыбырай Алтынсарин мектептің ашылуындағы» диорамасы
Ыбырай Алтынсарин өзінің педагогикалық қызметінде оқушылардың тәрбие
мәселесіне ғана емес, еңбек білімінің мәселелеріне де үлкен назар
аударып отырған, сондықтан ол Торғайда қолөнер училищесін ашты, кейін
ол Яковлев училищесі деп аталды.
Торғайдағы қолөнер училищесі
Ол басынан бастап облыстың уездік қалаларының барлығында бір-бірден орталық училищеден
ашуды көздеген еді. Торғай облысы аумағындағы ауылдарды аралап жүріп,
халықтан қаражат жинады. Илецк, Николаев, Торғай,
Ырғыз уездерінде бір-екі сыныптық орыс-қазақ училищеден ашты. Бұл оқу шаңырақтарын мұғалімдермен қамтып, шәкірттермен толтырды.
«Торғай қолөнер училищесінің оқушылары» диорамасы
Мектептерді ашпас бұрын Алтынсарин елді мекендердің аумақтық орналасуын,
халықтың жиілігін алдын-ала зерттеп отырды, содан кейін ғана
мектептерді ашуға кірісті.
Қазақстан жерінде әйелдерді оқыту ісінің басталуы да Алтынсаринның есімімен байланысты.
Бұл маңызды бастаманы іске асыру кезінде де ол патша өкіметі тарапынан жасалған кедергілерге тап
болды. Ырғызда қазақ қыздарына арналған интернаты бар арнайы мектеп
ашылғанда оның қуанышында шек болған жоқ.
Уездік, болыстық, ауыл мектептерінің ашылуымен бірге Алтынсариннің
басты еңбектерінің бірі — 1883 жылы Орск қаласында тұңғыш қазақ
Мұғалімдер мектебінің ашылуы. Онда қазақ мектептері үшін мұғалімдер даярланды.
1887 жылы 10 желтоқсанда көрнекті ұстаз Қостанай уезінде Обаған бір сыныптық болыс мектебінде жеке алғашқы сабақтарын берді.
Обағандағы болыстық мектепБұл мектеп кейіннен орыс-қазақ училищесі болып өзгертілді және 1940 жылы 7 шілдеде 2
курс құрамымен Меңдіқара қазақ педагогикалық училищесі ашылды. 1949
жылы училищеге қазақ халқының ұлы перзенті, оның негізін қалаушы - Ыбырай
Алтынсариннің есімі берілді. 25 жыл өткеннен соң училище Рудный
қаласына көшірілді, ал 1992 жылы Ы. Алтынсарин атындағы Рудный әлеуметтік-гуманитарлық колледжі болып ауыстырды.
Алтынсарин өз отбасымен бірге, 1889 жыл
Алтынсарин жастардың, бүкіл қазақ халқының сүйікті адамы
болды. «Біз, яғни көшпенділер үшін Ы.Алтынсаринның өзі де және оның шығармалары да өте қымбат. Мұны Ресейдің алғашқы зайырлы әдебиетінің маңызын білетіндер түсіне алады. Біз Алтынсаринның тұлғасынан бүкіл халықтың рухы, ойы, пейілі, мінезі және түм өмірінің бейнесіне айналған қаһарманды көруге дайынбыз».
Ыбырай Алтынсаринның тағдыры — одан кейін өмір сүргендер мен сүріп
жатқандар үшін өнегелі мысал болады.
Алена ДЕМЧЕНКО
Мақала Қостанай облыстық Ы.Алтынсариннің
мемориалдық мұражайымен бірлесіп дайындалған.